Vaša korpa je prazna.
Filteri
Pretraga
Insulinska rezistencija - IR - metabolički poremećaj

Insulinska rezistencija - IR - metabolički poremećaj

Ovo je metaboličko stanje koje dovodi do porasta nivoa insulina u krvi. Insulin je prirodni hormon koji proizvodi pankreas, žlezdani organ iza želuca. Pomaže da ćelije tela metabolišu glukozu, pa se može koristiti za energiju. Ako imate otpornost , tj.rezistenciju na insulin, vaše telo proizvodi dovoljno insulina, ali on se ne može efikasno koristiti. Umesto da se apsorbuje u ćelijama, glukoza se nakuplja u krvi.

Opravdano se smatra da je insulinska rezistencija jedna od najnzačajnijih bolesti endokrinog sistema. Najčešće se vezuje za neka druga endokrina stanja, mada može biti uslovljena genetikom, hipertenzijom kao i gojaznošću. Zadnjih godina, pojava insulinske rezistencije se sve više povezuje i sa načinom života.

 

Neki od faktora koji doprinose nastanku insulinske rezistencije su:

  • svakakdnevni stres
  • nedostatak sna
  • stil života

 

Iako tiha bolest, u početku nema izraženih simptoma, ali ako dobro osluškujete svoje telo možete je prepoznati po:

  • povišenom holesterolu
  • umoru
  • slaboj koncentraciji
  • povišenom krvnom pritisku
  • pevelikom variranju kilaže u kratkom vremenskom periodu
  • opadanju kose
  • aknama
  • čestim osećajem gladi

 

Ne treba se bojati količine hrane koju jedemo, ako je jedemo u pravo vreme i u pravoj kombinaciji. Promena ishrane treba da sadrži više hrane koja je bogata dijetskim vlaknima, i hrane koja je sa malo kalorija, nižim glikemijskim indeksom i manje masnoća. Kao npr.

  • povrće
  • voće
  • mlečni proizvodi
  • nemasne vrste mesa
  • žitarice

 

Kod povrća preferirajte sveže ili smrznuto ali ne i sokove jer šećer nije prijatelj. Najbolje je voće sa niskim glikemijskim indeksom i zato birajte: nar, borovnice, jabuke, jagode, maline, borovnice.

Voće nije zabranjeno, samo lepo isplanirajte svoje obroke i napravite razmak između istih. Čitajte etikete na namirnicama. Razni glukozni, kukuruzni i fruktozni sirupi su prisutni u većini namirnica. Probajte da izaberete ono što ih ima najmanje.

Insulinska rezistancija ne mora uvek da dovede do dijabetesa i može se sprečiti smanjenjem telesne težine, pažljivim planiranjem ishrane i kontinuiranim vežbanjem.